Alu-aluan



Kepada individu yang pernah atau sedang menumpang lalu di KETUPAT JANTUNG, saya dengan ikhlas ingin menyampaikan satu pantun dua rangkap:
~Ikan puyu empat samas, thank you very much~



Thursday, November 3, 2011

Minda dibawah tempurung

Assalamualaikum



"Berpasangan atau couple secara melebihi batas, memudaratkan dan menghampiri zina adalah Haram. Tiga pilihan-cara mengatasinya; Berpisah, bertaubat atau menyegerakan pernikahan! Tetapi, berpasangan atau  couple secara tidak memudaratkan, tidak melanggar batas dan menjauhi zina adalah harus.".


- Petikan ini diambil dari l********k.blogspot.com/2011/10/bagilah-can-sikit


Astaghfirullah al-'azim, saya mengucap panjang. Minda berfikir sejenak, saya terbayang macam mana nasib generasi kita kelak. Kalau macam ni lah contoh pemikiran dan persepsi sesetengah anak muda sekarang, saya tak hairan kalau di masa hadapan ramai di antara kita yang menjadi boneka penjajahan yahudi yang ala-ala moden. Nauzubillahi min zaalik.

Zaman tak akan mengubah haluan, peraturan dan cara hidup Islam. Macam cahaya, tetap travels in a straight line, in any medium sekalipun n walau semaju manapun saintis sekarang. Tapi manusia  tak kisahlah tahun 1400 atau 2011 sekalipun, tetap wujud spesies yang berhati sekeras kerikil, minda sesombong daun keladi. Pantang kepentingan diri sedikit tergugat mulalah mereka melatah. 

Marilah sahabat, kita muhasabah diri. Sebaik-baik yang bersuara adalah orang yang ahli tentang perkara yang disuarakan itu. Takutlah dengan balasan hari kemudian, jika perkataan kita yang kurang tepat itu menjadi rujukan saudara kita yang lebih jahil. Allahua'lam. 

Jangan jadi orang yang terlalu mengikut tradisi. Orang berdebat kita pun nak berdebat, walhal kita begitu jahil. Ya, semua ada hak bersuara tapi biarlah appropriate, jangan jadikan hal agama sebagai benda main-mainan. Jangan jadi manusia yang mindanya dibawah tempurung, manusia yang makin hilang their precious critical and reasonal thinking, akibatnya bila diajukan sesuatu isu, 'think out of the box-style' tidak lagi sesuai untuk mereka. Tanpa mereka sedari, yahudi si pengasas tempurung itu sedang bergelak ketawa menonton kebodohan boneka mereka. 
Astaghfirullah al-'azim..
Youngest said "Reading books make them looks great"

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...