Alu-aluan



Kepada individu yang pernah atau sedang menumpang lalu di KETUPAT JANTUNG, saya dengan ikhlas ingin menyampaikan satu pantun dua rangkap:
~Ikan puyu empat samas, thank you very much~



Tuesday, May 29, 2012

2 Jalan


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih Maha Penyayang
Assalamualaikum 

Menjauhi perkara yang melalaikan/lagho itu seperti memilih dua jalan. Anda ingin ke satu destinasi, tapi pilihannya dua jalan. Satu jalan yang agak selamat tapi mengambil masa 2x ganda untuk sampai, satu lagi adalah jalan cerun bukit (juga adalah jalan shortcut). 

Memilih jalan pertama maksudnya anda memilih jalan yang kurang risiko. Tapi untuk memilih jalan kedua memerlukan keyakinan, skill & ketahanan diri kerana silap hari bulan anda boleh terkorban sebelum sampai ke destinasi.

Ramai yang suka memilih jalan yang pertama. Kata mereka lebih selamat & steady. Tapi lupa, mereka juga perlu mencuba jalan kedua sekali sekala untuk biasakan diri..Katakan anda telah diwajib ke destinasi tapi malang tak berbau, jalan pertama yang biasa anda pilih tak akan berhasil untuk membawa anda ke sana & masalahnya anda tak biasa dan takut untuk memilih jalan kedua....tapi jika anda gagal ke destinasi akan berlaku kerosakan.

Itu gambaran kreatif menggantikan dunia realiti. Bertindak dengan hati adalah selemah-lemah iman tapi setidak-tidaknya tercapai matamat individual. Jangan dikutuk individu yang ingin menjaga hati jika diri sendiri gagal walau dengan cara serendah itu. Bertindak dengan lisan & perbuatan seperti memilih jalan kedua..jika berjaya anda adalah jaguh tapi hati2 dengan perangkap syaitan laknatullah. Jangan sampai melencong @ terpedaya kerana jalan kedua ini bukan semua yang 'mampu' walaupun kemampuan dan kuasa mengatasi individu lain.

~Sekadar perkongsian pendapat, yang baik semuanya datang dari Allah dan semua kekurangan semuanya datang dari saya sebagai hamba yang lemah iman~


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...