Alu-aluan



Kepada individu yang pernah atau sedang menumpang lalu di KETUPAT JANTUNG, saya dengan ikhlas ingin menyampaikan satu pantun dua rangkap:
~Ikan puyu empat samas, thank you very much~



Friday, September 23, 2011

Aku KAYA

(Bilik darjah 3B, kelas Kajian Tempatan)

GURU: Murid-murid semua, hari ni kita akan belajar tentang Mengenal Negara Kita. Sebelum tu cikgu nak tanya soalan dekat kamu semua, apa yang paling kamu suka tentang negara kita?

ALI: Negara kita tak ada orang berperang cikgu. Nasib baik negara kita tak macam Palestin, kesian kan cikgu  kanak-kanak kat Palestin, nak pergi sekolah pun susah.

GURU: Bagus Ali. Sebab tu lah kita kena selalu bersyukur sebab negara kita masih aman. Kamu macam mana Daud?

DAUD: Saya suka lagu negaraku cikgu, tiap-tiap hari saya nyanyi lagu negaraku.

DOLAH: Saya suka negara kita sebab negara kita ada banyak bangsa, cikgu.. macam Melayu, Cina, India. Nanti saya orang melayu boleh lah berkawan dengan orang cina, orang india.

GURU: Kamu ada tak kawan-kawan yang cina atau india?

DOLAH: Ada cikgu, Abu.

GURU: Tapi Abu orang melayu kan?

DOLAH: Tapi cikgu, abang saya kata kalau orang cina putih-putih, orang india kulit dia gelap-gelap. Abu kan hitam, jadi dia orang india lah kan cikgu?

GURU: Ok, kalau macam tu sama tak tomato dengan epal merah? Epal dengan tomato kan sama-sama merah.

HASAN: Tak, buah epal lagi sedap cikgu.

GURU: Jadi Abu bukan orang india lah kalau macam tu.

DOLAH: Habis tu cikgu?Kenapa kulit Abu lagi gelap dari kami semua cikgu?

GURU: Sebelum tu cikgu nak tanya kamu, sama tak orang kaya dengan orang miskin?

ALI: Mestilah tak sama cikgu, orang kaya lagi banyak duit dari orang miskin, sebab tu lah rumah orang kaya besar-besar.

GURU: Ok, kulit kamu masing-masing ada warna yang berbeza-beza, ada yang lagi cerah dan ada yang lagi gelap. Katakan lah warna tu sama dengan duit. Lagi banyak duit lagi kaya. Bayangkan kamu sedang warnakan sebatang kayu. Apa akan jadi kalau kamu letak lebih terang atau lagi banyak warna coklat pada lukisan?

HASAN: Lagi gelap warna kayu tu cikgu.

GURU: Haa macam tu lah..lagi banyak duit lagi kaya, letak lagi banyak warna lagi gelap. 10 kali lagi gelap samalah dengan 10 kali lagi kaya..Jadi siapa yang paling kaya dalam kelas ni?  

ABU: Saya lah cikgu kan..


I'M PROUD TO BE THE RICHEST
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *  * * * * * * * * * *

THANKS FOR READING SUCH A BORING ENTRY LIKE THIS!! WHAT TO DO?? NO EVENT N NO IDEA.. >_O.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...