Alu-aluan



Kepada individu yang pernah atau sedang menumpang lalu di KETUPAT JANTUNG, saya dengan ikhlas ingin menyampaikan satu pantun dua rangkap:
~Ikan puyu empat samas, thank you very much~



Sunday, November 20, 2011

بسم الله الرحمن الرحيم

Hati dan iman manusia sentiasa berubah-ubah. Kita bukan malaikat, jauh lagi para nabi dan rasul yang imannya sentiasa berlipat ganda. Mengajak kembali ke jalan ALLAH bukan tanggungjawab yang mudah, terutama jika individu yang jauh tertinggal dari jalan ALLAH itu orang yang dekat di hati kita. Orang yang mengajak mestilah bijaksana dalam mengatur cara, biar sesuai dengan orang yang diajak ke jalan ALLAH.

Doa adalah penggerak yang paling utama atau pun prime mover untuk kembalikan seseorang itu ke pangkal jalan. Mintalah dari ALLAH supaya ALLAH membuka mata hati mereka yang telah tersasar dari jalanNya.

"berdoalah kepadaKu, dan berimanlah agar kamu memperoleh kebenaran."

(surah Al-Baqarah:186)
 
Lembutkan hati mereka dengan melawat atau berkunjung ke tempat mereka. Jika perlukan sokongan atau back-up plan, bawalah sekali orang yang mereka segani. Mereka adalah tuan rumah, kita adalah tetamu yang perlu mereka hormati, insyaALLAH hati mereka akan lebih terbuka menerima nasihat.
 
Last but not least, bacalah doa pelembut hati sebelum kita mulakan misi penting, supaya hati mereka lebih terbuka dan senang menerima nasihat. Bacalah يا العزيز يا الجبار يا المتكبر , insyaALLAH usaha kita akan lebih mudah.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...